Termin ogólny DYSLEKSJA ROZWOJOWA oznacza specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznawane u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych (wzrokowych, słuchowych, językowych), funkcji motorycznych, zakłóceniami lateralizacji i orientacji oraz integracji pracy tych funkcji, uwarunkowane nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego, występują pomimo posiadanej wiedzy, umiejętności rozwiązywania problemów, dobrej motywacji do nauki i ćwiczeń.
Wyróżniamy kilka postaci tych specyficznych trudności, które mogą występować jednocześnie
lub w izolacji :
DYSLEKSJA
- trudności w czytaniu (zaburzenia zarówno tempa i techniki czytania, jak i stopnia rozumienia treści)
DYSORTOGRAFIA
- trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne i inne mimo dobrej znajomości zasad pisowni)
DYSGRAFIA
- trudności w opanowaniu kaligrafii, niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, litery w wyrazach nierówne, źle połączone, itp.)
Te trudności w uczeniu się nie zależą od poziomu inteligencji dziecka, od kompetencji nauczyciela,
nie są też wynikiem lenistwa czy złej woli ucznia. Termin DYSLEKSJA ROZWOJOWA – wskazuje na fakt wczesnych uwarunkowań tych trudności trwających od urodzenia , a nie nabytych w późniejszym czasie, -oznacza, że trudności występują już w wieku rozwojowym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym od początku nauki czytania i pisania (kl.0-1)