EEG Biofeedback (EEG BFB) to technika usprawniania pracy mózgu. Istotą metody EEG Biofeedback jest wykorzystanie efektu biologicznego sprzężenia zwrotnego, za pomocą którego uczymy się zależności pomiędzy naszym ciałem i umysłem, a jakością pracy mózgu. Metoda ta opiera się o elektroencefalografię (EEG), dzięki której można uzyskać wiele informacji o stanie fizjologicznym i emocjonalnym człowieka. Z precyzyjnie określonych miejsc na głowie za pomocą elektrod, odbierane są sygnały bioelektryczne.
Po przeanalizowaniu pracy mózgu system EEG Biofeedback (za pomocą sprzężenia zwrotnego) pozwala przedstawić trenowanemu informację o stanie jego czynności bioelektrycznej mózgu tak, aby w sposób świadomy mógł nauczyć się ją regulować. Informacja ta jest przedstawiana pacjentowi w postaci wideo-gry na monitorze, który kieruje grą bez użycia klawiatury, joysticka czy myszki – wyłącznie siłą woli, bezpośrednio na poziomie decyzji mózgu. Uzyskanie właściwych częstotliwości w EEG jest nagradzane, co sprawia, że pozytywnie obudzony mózg rozpoczyna mimowolny proces uczenia, dążąc do kolejnych nagród. Dzięki temu pacjent wie, kiedy jest skoncentrowany, a kiedy przestaje się koncentrować. Pozwala to mu nauczyć się reakcji własnego mózgu, a dzięki temu tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie.
Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i ważności problemu. Terapie można podzielić na 3 stopnie:
1) optymalizujące pracę mózgu od 10 do 20 treningów,
2) w stanie lekkich i średnich zaburzeń pracy mózgu od 20 do 60 treningów (np. ADHD),
3) w stanie ciężkich zaburzeń pracy mózgu od 40 do 100 treningów (np. epilepsja, afazja).Treningi powinny odbywać się co najmniej 1 raz w tygodniu, a najlepiej 2-3 razy w tygodniu.Jeden trening trwa około 30 minut. Pracujemy zawsze na obu półkulach, zaczynamy od lewej.
Zaleca się prowadzenie terapii u dzieci od szóstego roku życia. Górnej granicy wieku nie ma, ale my w poradni pracujemy z dziećmi i młodzieżą uczęszczającymi do szkoły. Natomiast dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD i ADD) oraz dzieci ryzyka dysleksji powinny być poddane treningowi EEG Biofeedback jeszcze przed pójściem do szkoły, najlepiej już w wieku 4-5 lat.
Metoda jest adresowana głównie do dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, ale też do dzieci zaburzeniami: procesu uczenia, problemami szkolnymi, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Terapie stosuje się także dla osób z tremą, oraz napięciami wewnętrznymi, złą samooceną, stresem, wadami wymowy, zaburzeniami snu. Stosuje się ją także w terapii uzależnień oraz chorób psychiatrycznych i neurologicznych.
Korzyści płynące z treningów:
- polepszenie potencjału umysłowego,
- lepsza koncentracja,
- większa uwaga,
- przyspieszone uczenie się, przypominanie i utrwalanie wiadomości,
- wzrost kreatywności,
- osiąganie lepszych wyników sportowych iartystycznych,
- lepsza pamięć,
- łatwiejsze podejmowanie decyzji,
- skrócenie czasu reakcji,
- zwiększona odporność na stres,
- zwiększona produktywność,
- mniejsza podatność na wypalanie zawodowe,
- zahamowanie lęków, tremy,
- głębszy i łatwiej osiągalny relaks,
- poprawa samopoczucia,
- lepsza integracja umysłu i ciała,
- zwiększenie pewności siebie / asertywności,
- lepsza samokontrola,
- rozwój inteligencji emocjonalnej,
- poprawa jakości snu.
Uważa się, że większość z nas wykorzystuje tylko w 5 proc. możliwości swojego mózgu. Trening metodą EEG Biofeedback może zwiększyć to wykorzystanie nawet o 25-30 proc.
10 – dzieci aktualnie korzysta z terapii metodą EEG Biofeedback w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach. Możliwość wpisania się na terapię jest dopiero na przyszły rok szkolny. Terapia jest bezpłatna.
W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach terapie prowadzone są od 2009 roku. Zajęcia z dziećmi prowadzą: Aneta Sokół i Andrzej Charemski