EEG Biofeedback

EEG Biofeedback (EEG BFB) to technika usprawniania pracy mózgu. Istotą metody EEG Biofeedback jest wykorzystanie efektu biologicznego sprzężenia zwrotnego, za pomocą którego uczymy się zależności pomiędzy naszym ciałem i umysłem, a jakością pracy mózgu. Metoda ta opiera się o elektroencefalografię (EEG), dzięki której można uzyskać wiele informacji o stanie fizjologicznym i emocjonalnym człowieka. Z precyzyjnie określonych miejsc na głowie za pomocą elektrod, odbierane są sygnały bioelektryczne.

Po przeanalizowaniu pracy mózgu system EEG Biofeedback (za pomocą sprzężenia zwrotnego) pozwala przedstawić trenowanemu informację o stanie jego czynności bioelektrycznej mózgu tak, aby w sposób świadomy mógł nauczyć się ją regulować. Informacja ta jest przedstawiana pacjentowi w postaci wideo-gry na monitorze, który kieruje grą bez użycia klawiatury, joysticka czy myszki – wyłącznie siłą woli, bezpośrednio na poziomie decyzji mózgu. Uzyskanie właściwych częstotliwości w EEG jest nagradzane, co sprawia, że pozytywnie obudzony mózg rozpoczyna mimowolny proces uczenia, dążąc do kolejnych nagród. Dzięki temu pacjent wie, kiedy jest skoncentrowany, a kiedy przestaje się koncentrować. Pozwala to mu nauczyć się reakcji własnego mózgu, a dzięki temu tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie.

Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i ważności problemu. Terapie można podzielić na 3 stopnie:

1) optymalizujące pracę mózgu od 10 do 20 treningów,

2) w stanie lekkich i średnich zaburzeń pracy mózgu od 20 do 60 treningów (np. ADHD),

3) w stanie ciężkich zaburzeń pracy mózgu od 40 do 100 treningów (np. epilepsja, afazja).Treningi powinny odbywać się co najmniej 1 raz w tygodniu, a najlepiej 2-3 razy w tygodniu.Jeden trening trwa około 30 minut. Pracujemy zawsze na obu półkulach, zaczynamy od lewej.

Zaleca się prowadzenie terapii u dzieci od szóstego roku życia. Górnej granicy wieku nie ma, ale my w poradni pracujemy z dziećmi i młodzieżą uczęszczającymi do szkoły. Natomiast dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD i ADD) oraz dzieci ryzyka dysleksji powinny być poddane treningowi EEG Biofeedback jeszcze przed pójściem do szkoły, najlepiej już w wieku 4-5 lat.

Metoda jest adresowana głównie do dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, ale też do dzieci zaburzeniami:  procesu uczenia, problemami szkolnymi, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Terapie stosuje się także dla osób z tremą, oraz napięciami wewnętrznymi, złą samooceną, stresem,  wadami wymowy, zaburzeniami snu. Stosuje się ją także w terapii uzależnień oraz chorób psychiatrycznych i neurologicznych.

Korzyści płynące z treningów:

  • polepszenie potencjału umysłowego,
  • lepsza koncentracja,
  • większa uwaga,
  • przyspieszone uczenie się, przypominanie i utrwalanie wiadomości,
  • wzrost kreatywności,
  • osiąganie lepszych wyników sportowych iartystycznych,
  • lepsza pamięć,
  • łatwiejsze podejmowanie decyzji,
  • skrócenie czasu reakcji,
  • zwiększona odporność na stres,
  • zwiększona produktywność,
  • mniejsza podatność na wypalanie zawodowe,
  • zahamowanie lęków, tremy,
  • głębszy i łatwiej osiągalny relaks,
  • poprawa samopoczucia,
  • lepsza integracja umysłu i ciała,
  • zwiększenie pewności siebie / asertywności,
  • lepsza samokontrola,
  • rozwój inteligencji emocjonalnej,
  • poprawa jakości snu.

Uważa się, że większość z nas wykorzystuje tylko w 5 proc. możliwości swojego mózgu. Trening metodą EEG Biofeedback może zwiększyć to wykorzystanie nawet o 25-30 proc.

10 – dzieci aktualnie korzysta z terapii metodą EEG Biofeedback w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach. Możliwość wpisania się na terapię jest dopiero na przyszły rok szkolny. Terapia jest bezpłatna.

W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach terapie prowadzone są od 2009 roku. Zajęcia z dziećmi prowadzą: Aneta Sokół i Andrzej Charemski

Możliwość komentowania została wyłączona.