Skip to content
Menu
  • Witaj w Poradni!
    • Pracownicy
    • Artykuły
    • Ważne adresy
  • Aktualności
  • Terapia
    • EEG Biofeedback
    • Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
    • TUS
  • Diagnoza
    • Diagnoza pedagogiczna
    • Dysleksja
    • Diagnoza słuchu
  • Dokumenty
    • Pliki do pobrania
  • Kontakt

EEG Biofeedback

EEG Biofeedback (EEG BFB) to technika usprawniania pracy mózgu. Istotą metody EEG Biofeedback jest wykorzystanie efektu biologicznego sprzężenia zwrotnego, za pomocą którego uczymy się zależności pomiędzy naszym ciałem i umysłem, a jakością pracy mózgu. Metoda ta opiera się o elektroencefalografię (EEG), dzięki której można uzyskać wiele informacji o stanie fizjologicznym i emocjonalnym człowieka. Z precyzyjnie określonych miejsc na głowie za pomocą elektrod, odbierane są sygnały bioelektryczne.

Po przeanalizowaniu pracy mózgu system EEG Biofeedback (za pomocą sprzężenia zwrotnego) pozwala przedstawić trenowanemu informację o stanie jego czynności bioelektrycznej mózgu tak, aby w sposób świadomy mógł nauczyć się ją regulować. Informacja ta jest przedstawiana pacjentowi w postaci wideo-gry na monitorze, który kieruje grą bez użycia klawiatury, joysticka czy myszki – wyłącznie siłą woli, bezpośrednio na poziomie decyzji mózgu. Uzyskanie właściwych częstotliwości w EEG jest nagradzane, co sprawia, że pozytywnie obudzony mózg rozpoczyna mimowolny proces uczenia, dążąc do kolejnych nagród. Dzięki temu pacjent wie, kiedy jest skoncentrowany, a kiedy przestaje się koncentrować. Pozwala to mu nauczyć się reakcji własnego mózgu, a dzięki temu tak zmodyfikować jego pracę, aby funkcjonował efektywnie.

Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i ważności problemu. Terapie można podzielić na 3 stopnie:

1) optymalizujące pracę mózgu od 10 do 20 treningów,

2) w stanie lekkich i średnich zaburzeń pracy mózgu od 20 do 60 treningów (np. ADHD),

3) w stanie ciężkich zaburzeń pracy mózgu od 40 do 100 treningów (np. epilepsja, afazja).Treningi powinny odbywać się co najmniej 1 raz w tygodniu, a najlepiej 2-3 razy w tygodniu.Jeden trening trwa około 30 minut. Pracujemy zawsze na obu półkulach, zaczynamy od lewej.

Zaleca się prowadzenie terapii u dzieci od szóstego roku życia. Górnej granicy wieku nie ma, ale my w poradni pracujemy z dziećmi i młodzieżą uczęszczającymi do szkoły. Natomiast dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD i ADD) oraz dzieci ryzyka dysleksji powinny być poddane treningowi EEG Biofeedback jeszcze przed pójściem do szkoły, najlepiej już w wieku 4-5 lat.

Metoda jest adresowana głównie do dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, ale też do dzieci zaburzeniami:  procesu uczenia, problemami szkolnymi, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Terapie stosuje się także dla osób z tremą, oraz napięciami wewnętrznymi, złą samooceną, stresem,  wadami wymowy, zaburzeniami snu. Stosuje się ją także w terapii uzależnień oraz chorób psychiatrycznych i neurologicznych.

Korzyści płynące z treningów:

  • polepszenie potencjału umysłowego,
  • lepsza koncentracja,
  • większa uwaga,
  • przyspieszone uczenie się, przypominanie i utrwalanie wiadomości,
  • wzrost kreatywności,
  • osiąganie lepszych wyników sportowych iartystycznych,
  • lepsza pamięć,
  • łatwiejsze podejmowanie decyzji,
  • skrócenie czasu reakcji,
  • zwiększona odporność na stres,
  • zwiększona produktywność,
  • mniejsza podatność na wypalanie zawodowe,
  • zahamowanie lęków, tremy,
  • głębszy i łatwiej osiągalny relaks,
  • poprawa samopoczucia,
  • lepsza integracja umysłu i ciała,
  • zwiększenie pewności siebie / asertywności,
  • lepsza samokontrola,
  • rozwój inteligencji emocjonalnej,
  • poprawa jakości snu.

Uważa się, że większość z nas wykorzystuje tylko w 5 proc. możliwości swojego mózgu. Trening metodą EEG Biofeedback może zwiększyć to wykorzystanie nawet o 25-30 proc.

10 – dzieci aktualnie korzysta z terapii metodą EEG Biofeedback w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach. Możliwość wpisania się na terapię jest dopiero na przyszły rok szkolny. Terapia jest bezpłatna.

W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Starachowicach terapie prowadzone są od 2009 roku. Zajęcia z dziećmi prowadzą: Aneta Sokół i Andrzej Charemski

https://bip.poradniastarachowice.pl/

Ostatnie wpisy

  • Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom
  • Wsparcie psychologiczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli w ramach Programu Wsparcia Psychologiczno-Pedagogicznego
  • Program bezpłatnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej dla obywateli Ukrainy
  • Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych
  • Gratulacje dla Joanny Kędziory!

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Archiwa

  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021

Kategorie

  • Bez kategorii
©2022 | Powered by SuperbThemes & WordPress